tag:blogger.com,1999:blog-3986134878166567621.post3028946185652180297..comments2024-03-27T05:03:19.660+01:00Comments on la serp blanca: Sobre l’examen de valencià de les PAUEnric Iborrahttp://www.blogger.com/profile/02390168482059041813noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-3986134878166567621.post-48481685476425879792013-10-17T23:27:33.019+02:002013-10-17T23:27:33.019+02:00No puc més que afegir-me a les teues reflexions i ...No puc més que afegir-me a les teues reflexions i a les d'Oreto. El silenci de les universitats valencianes i dels departaments de Filologia Catalana de les mateixes així com la inoperància d'institucions com l'AVL és vegonyós i fa molt de mal al prestigi de la llengua. El missatge ocult que es diu de manera ben clara és que el valencià és encara més prescindible que qualsevol altra matèria optativa i que el posen a l'últim lloc perquè no poden eliminar-lo directament. <br />Hi ha moltes torres d'ivori amb vistes a l'horitzó que no es preocupen més que de viure la vida acadèmica còmoda, sense cap més implicació. Franceschttps://www.blogger.com/profile/17978125956760108158noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3986134878166567621.post-10118528218354426752013-10-17T19:12:11.870+02:002013-10-17T19:12:11.870+02:00Oreto, vull agrair-te de tot cor els teus comentar...Oreto, vull agrair-te de tot cor els teus comentaris, perquè completen, aprofundeixen i matisen d’una manera molt pertinent els punts que he tractat en el meu escrit.<br /><br />Voldria destacar, sobretot, el que dius sobre l’exempció de l’assignatura de valencià, que l’aboca en molts centres a una situació anòmala, injusta i irracional. És un problema molt gros, que no es pot ignorar, i que està enquistat des de fa massa temps. El que trobe més preocupant és la falta de reacció i de suport d’altres sectors que no siguen els mateixos professors de valencià. Què diuen els sindicats? Què diuen les universitats valencianes i, sobretot, els corresponents departaments de filologia catalana? El seu silenci i la seua inhibició són tan vergonyosos com inexplicables. I què diu el departament de filologia catalana sobre el fet de col·locar l’examen de valencià el tercer dia de la selectivitat, amb els efectes que tots coneixem? Una altra encara: que jo sàpiga aquest departament no ha dit ni mu sobre el fet que l’assignatura de literatura universal siga coordinada des del primer dia pel departament de filologia espanyola. Els té igual? Ho troben normal? L’adjectiu «universal» no consta en el seu diccionari?<br /><br />Hi ha un tall sec, profund, entre els instituts i la universitat. En el cas de la nostra assignatura, encara es nota més. Dolorosament.<br />Enric Iborrahttps://www.blogger.com/profile/02390168482059041813noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3986134878166567621.post-62465128352769502162013-10-17T17:47:05.939+02:002013-10-17T17:47:05.939+02:00Per acabar volia matisar que, en la meua opinió, l...Per acabar volia matisar que, en la meua opinió, la lingüística textual no és una eina teòrica banal, però sí que pense que està completament banalitzada en aquesta proposta de currículum. Jo he redescobert les teories de la gramàtica del text perquè he "necessitat" cercar eines teòriques per a enfrontar-me amb la lectura de les obres de literatura digital que investigue, i he trobat alguns aspectes d'aquest acostament als textos absolutament vigents, frescos, reveladors i capaços d'obrir nous camins teòrics pel que fa a la literatura i a la lectura. Però aquesta eina que és la lingüística textual perd la seua capacitat hermenèutica si l'apliquem com una recepta (per exemple, si buidem de díctics un texts i no reflexionem sobre què fan aquests en aquell text, etc.). Jo procure servir-me'n, en tots els nivells que ensenye, des de 1r cicle d'ESO, sense oblidar que, com va escriure Joan Fuster, “El crític (o el lector) pot acabar creient que l’obra que comenta ha estat escrita exclusivament perquè ell hi exercesca el seu ofici de comentarista”, i no és el cas (per exemple, vegeu la pregunta sobre el teatre de Pedrolo o la psicologia dels personatges de la Rodoreda). En fi... com veus m'has ben tocat el voraviu! Moltes vegades pense d'emigrar, altres dies em sent més optimista. Això sí, a grans mals, grans remeis: cada vegada més, intente ensenyar alguna cosa de trellat, i de vegades fins i tot em tire “la manta al coll”. Però costa. I cansa. Una abraçada, admirat Enric.<br />Oreto Doménechhttps://www.blogger.com/profile/07303462048906698622noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3986134878166567621.post-39171164114921890002013-10-17T17:46:39.647+02:002013-10-17T17:46:39.647+02:00Una altra qüestió relacionada directament amb la p...Una altra qüestió relacionada directament amb la prova PAU de Valencià, molt negativa, i de conseqüències molt profundes i molt nefastes és l'exempció. No hem de menystenir aquesta xacra. Dels 97 alumnes a repartir entre dues profes al meu institut enguany, 90 n'han demanat l'exempció. De dues profesores previstes per a fer la feina n'ha quedat una, l’altra fa altres coses. Els alumnes volen fer un examen menys a les PAU! I a més, des que l'examen de Valencià és el tercer dia de les proves junt amb les optatives i les de "pujar nota" l'exempció ha pujat de manera brutal (a Elda ja fa dos cursos que puja, i no és només per eixe motiu, però es mantenien dos grups de 15-20 alumnes durant els últims set anys). Hi ha alumnes que acaben les PAU pràcticament un dia abans que els altres. La Conselleria no farà res respecte això, ells donen l'exempció sistemàticament sense mirar pèl, ho puc demostrar perquè hi ha alumnes que en 1r de batxillerat tenien notable o excel·lent i ara, enguany, demanen l'exempció, i de 4t d'ESO a 1r batx., igual. Nosaltres ho hem de denunciar, ho hem fet i ho fem des d'1entretants (http://1entretants.ning.com/profiles/blogs/declaracio-de-l-associacio-1entretants-sobre-la-pau-i-les-exempci): hem enviat aquest escrit als mitjans de comunicació, a TOTS els departaments de Filologia Catalana de les Universitats valencianes (només ens va contestar un coordinador, el de València), a l'AVL i l'hem fet circular per Internet. Però no hem obtingut cap resposta, ni cap suport públic de cap tipus. El tema de l'exempció sembla intocable, caram. Però és molt greu per a la igualtat de drets i perquè, a més, actua en el pla simbòlic de les creences de tota una societat i és una agressió de violència extrema en la dignitat d'un col·lectiu format en les universitats valencianes, especialista en filologia catalana (llegiu "Camins al sud" de Sergi Durbà). Si es continuen donant exempcions sistemàticament, a banda de denunciar-ho, se m'ocorre que la Universitat ha d'inventar algun sistema amb el qual el fet d'haver cursat l'assignatura al batxillerat siga un plus en el primer any de carrera (crèdits, descomptes...). Com a mesura provisional mentre s'elimina la possibilitat d'exempció, clar. A nosaltres ens ajudaria molt i ens donaria una miqueta d'oxigen per convèncer l'alumnat i els pares desertors. Per favor, Universitats, feu-nos costat als fiflòlegs que treballem ensenyant valencià. Serà bo per a tots: vosaltres tindreu estudiants de Magisteri i Filologies que us arribaran més formats i nosaltres podrem fer “vida normal” (si és “normal” 40 alumnes per aula al batxillerat, però potser és menys humiliant). L’exempció és un símptoma del càncer que tenim, però un dels més dolorosos.<br />Enric, perdona que me'n vaja una mica del tema, però és que ho veig molt relacionat... A Petrer tenia alumnes tan "candidats" d'exempció com els d'Elda, perquè al batxillerat artístic venien de tots els pobles: Elda, Sax, Montfort, Villena.... Però no la podien demanar i no la demanaven. I com vam disfrutar llegint la Marçal, l'Estellés...<br />Oreto Doménechhttps://www.blogger.com/profile/07303462048906698622noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3986134878166567621.post-15861490688089678402013-10-17T17:45:40.054+02:002013-10-17T17:45:40.054+02:00Benvolgut Enric, estic molt d'acord amb les te...Benvolgut Enric, estic molt d'acord amb les teues paraules. I em fan mal, no et penses, perquè em dol molt la realitat i em dolen molt les conseqüències que tenen les "decisions" de les universitats i de la Conselleria d'Educació en el "disseny" del currículum de la nostra assignatura. No vull amb això deixar a banda l'autocrítica. Jo mateixa, quan van proposar aquestes preguntes de literatura que esmentes (perquè la resta de la prova no és tan diferent de la que hi havia abans) vaig tenir la il·lusió, el miratge, que podríem preparar les preguntes a partir de la lectura dels textos, bé dels textos dels escriptors proposats o amb comentaris d'altres textos de crítics , textos bons, tastets de delicatessen, sobre algun autor, o època. Per a mi LLEGIR i REFLEXIONAR és la millor cosa que li pot passar a un alumne de segon de batxillerat. Amb aquest afany vaig voler participar en un "llibre de text" sobre el tema: triar textos que parlaren de la literatura proposada, fer unes preguntes d'orientació per a la reflexió... El resultat, però, és el que tan bé descrius, ni més ni menys. <br />Vull afegir, tanmateix, al que expresses en aquest apunt teu, una qüestió que passa en alguns centres i que passa a alguns professors, centres en els quals "complir" amb el temari (entés, fins i tot en el sentit d'acabar el llibre de text!!) significa “qualitat”. No en són pocs. Molts privats i concertats i altres centres amb un programa de qualitat com el que tenim al centre públic on jo treballe que mesura amb indicadors la satisfacció de pares, docents i alumnes. Sembla que la llibertat en la decisió d’explicar més o menys pautadament un temari determinat no és tan senzilla per a alguns com per a altres, és una mica més complex. No m'estic justificant ni defensant la feina d'alguns, sinó que vull expressar la meua visió de les coses. Però tens raó: es pot donar el temari aquest proposat i, a més, dedicar les classes a altres coses més valuoses. Jo fa dos anys, em vaig espolsar un poc la por i la pressió (de vegades autoimposada: “què pensaran les meues col·legues de departament que donen segon?”) i ho vaig fer, amb lectures, amb activitats diferents... En conclusió: es pot fer.<br />Oreto Doménechhttps://www.blogger.com/profile/07303462048906698622noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3986134878166567621.post-67660189660236746802013-10-17T09:37:01.435+02:002013-10-17T09:37:01.435+02:00Volia dir "Enric", ha, ha, ha!Volia dir "Enric", ha, ha, ha!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3986134878166567621.post-28343405130469347112013-10-17T09:26:32.839+02:002013-10-17T09:26:32.839+02:00Estic d'acord amb tu, Josep. Si treballàrem a ...Estic d'acord amb tu, Josep. Si treballàrem a classe només allò que marquen els exàmens oficials, hi hauria molta més gent analfabeta de la que n'hi ha. No té trellat deixar-se emportar per aquestes coses. Fem la feina bé i deixem-nos d'històries.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3986134878166567621.post-85031574598257692042013-10-16T23:35:46.645+02:002013-10-16T23:35:46.645+02:00Si te soc sincer, vaig aprovar l'examen i ni e...Si te soc sincer, vaig aprovar l'examen i ni em vaig llegir la literatura. Lo mateix amb castellà.Anonymousnoreply@blogger.com