Cada vegada més lectors compren els seus llibres per Internet. Per comoditat, per rapidesa, per la facilitat de cerca i, sobretot, per la disponibilitat més gran de llibres. Molt sovint, massa sovint, en una llibreria no tenen l’exemplar que ens interessa. Naturalment, el podem encomanar i al cap d’un temps, que de vegades s’allarga, arriba a la llibreria. El que passa és que aquesta gestió que el llibreter du a terme amablement també la podem fer nosaltres mateixos des de casa. Al mateix temps, ens sap mal prescindir de les llibreries tradicionals. No tot ha de ser bars de copes! I sempre fa gust entrar en una llibreria. Sempre hi trobes algun llibre que no cercaves, que ni tan sols sabies que existia. En fi, hi pots trobar també un o altre amb qui xerrar una estona. Més arguments: comprar els llibres en Amazon planteja certs problemes de consciència —de mala consciència—, perquè Amazon pot contribuir a la destrucció de la xarxa de llibreries independents, i perquè la seua situació de predomini li permet imposar condicions abusives als diversos elements de la cadena del llibre. Etc. Si més no, això diuen.
El que està clar, o hauria d’estar-ho, és que a hores d’ara els llibres no es poden vendre com si Internet no existís. (Aquest és, en el fons, el somni no confessat de la majoria d’editorials, llibreries i distribuïdors. Tan bé que estàvem!) Sorprèn, per tant, que s’haja muntat una plataforma de venda de llibres online alternativa a Amazon, que hi puga competir amb èxit, i que siga un complement de la venda en la llibreria física. S’ha fet algun intent en aquest sentit, com ara Libelista. Des de fa poc temps, s’ha llançat una altra plataforma que d’entrada té bona pinta: Bookshop.org.
Impulsada per llibreries i editors independents, Bookshop ofereix al lector una forma ràpida de comprar llibres per rebre’ls a casa, amb l’eficàcia de les grans plataformes (enviament en 24 hores, sense despeses d’enviament i amb un 5% de descompte). Des del punt de vista del lector, Bookshop funciona com qualsevol altra pàgina online. Després de donar-se d’alta, pot començar a comprar i a afegir llibres al carret. La diferència és que Bookshop li demanarà que trie una llibreria, qualsevol de les que formen part de la plataforma a Espanya. El 25% del marge de cada compra anirà a la llibreria seleccionada sense que el llibreter haja de fer res. Bookshop s’encarrega de tot el procés d’enviament. Una altra possibilitat és que el lector no trie cap llibreria. En aquest cas el 25% de cada compra anirà a un fons comú que es reparteix regularment entre totes les llibreries de la plataforma. A diferència del que ocorre amb Amazon, en Bookshop les llibreries independents no perden clients. Bookshop actua com el seu agent de vendes i en comparteix les dades. A més, cada llibreria disposa de la seua pròpia pàgina en la plataforma, des de la qual pot fer recomanacions.
Algun però. En principi, Bookshop pot enviar de manera immediata tots els llibres que estan en circulació en les llibreries, però he observat que algunes vegades ens avisa que no tenen disponible alguns dels títols que consten en la seua base de dades. Sembla, per tant, que un dels principals problemes de les llibreries, el poc llibre de fons que tenen, o una oferta centrada gairebé exclusivament en les novetats més recents, i no en totes, es reprodueix en Bookshop. A més, no hi ha prou a compartir les dades de les llibreries, si aquestes dades no se sincronitzen i s’actualitzen amb regularitat. En fi, donem un marge de confiança i a veure si milloren aquesta qüestió, que és fonamental.
I ara, amb el vostre permís, entre jo. Bookshop té un programa d’afiliats destinat a autors i publicacions especialitzades. Per mitjà d’aquest programa els afiliats poden obrir el seu propi espai en Bookshop, des del qual poden recomanar llibres, els seus i els d’altres autors. Cada venda des d’aquesta pàgina reporta a l’afiliat un 10% del preu, mentre que l’altre 10% va destinat al fons comú de les llibreries. M’ha fet gràcia provar i he obert un espai: La serp blanca Bookshop.org. L’he organitzat, de moment, en tres seccions: Les recomanacions d’Enric Iborra, en què presente una tria de llibres, que aniré renovant de tant en tant. Cada títol recomanat l’acompanye amb una anotació crítica molt breu, d’una frase o dues. Les altres dues seccions estan dedicades als llibres del meu pare i als meus: Els llibres de Josep Iborra i Els llibres d’Enric Iborra. En la columna de la dreta del meu blog he inserit un bàner perquè pugueu accedir amb comoditat al meu espai en Bookshop.
Per a més informació, molt ben explicada i analitzada, podeu llegir l’article que ha publicat en el seu blog Bernat Ruiz Domènech: Bookshop.org, porque la digitalización no és opcional.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada