Ara estem comentant en literatura universal Les flors del mal de Baudelaire. Les dues primeres sessions les he dedicat a introduir la seua poesia i la relació que manté amb el que s’ha anomenat la modernitat literària. Com que volia que quedés molt clar, em vaig preparar un esquema per a aquestes classes. Era només per a mi, però al final l’he passat fotocopiat als alumnes. El reproduïsc a continuació per si pot ser-vos útil, recordant-vos que és només això: un esquema o un guió de classe. El teniu explicat i desenvolupat en l’entrada Baudelaire i la modernitat literària:
5.1. Simbolisme i modernitat poètica
Com Flaubert amb la
noveŀla, Baudelaire obre la poesia
moderna. 1857: procés judicial contra Madame
Bovary i Les Flors del Mal. El
conflicte entre l’escriptor i la societat burgesa es traduirà en una nova
literatura, la de la modernitat.
Baudelaire està en
l’origen de la poesia moderna:
a) refús a admetre cap restricció en la tria
artística dels temes; reemplaça la concepció tradicional de la bellesa artística.
Per a protegir-la
de la trivialitat, la bellesa ha de ser estranya. Baudelaire reivindica
l’anormalitat, la dissonància, la lletjor, que donen misteri i atractiu alhora.
Una concepció tràgica de la bellesa, suggerida pel títol del llibre: Les flors del mal.
Comentari: Himne a la bellesa.
101
b) és el primer que concep la ciutat com a
objecte artístic: una poesia centrada en l’experiència de la vida urbana.
La naturalesa s’ha
extingit i Baudelaire proposa l’assumpció radical de la metròpolis i de la
massa anònima. La naturalesa, que havia estat el fonament de la producció
artística, és substituïda per una nova naturalesa que imposa l’instant i la multitud
com a formes del temps i de l’espai.
Comentari: A una dona que passa. 307
c) refús de la inspiració romàntica: el
poema ja no és el resultat d’una iŀluminació, sinó d’un treball meticulós.
Influència dels escrits teòrics de Poe.
d) tendència a crear situacions deliberadament
antirromàntiques.
Comentari: Una carronya.
123
De tota manera,
Baudelaire manté encara categories i
procediments tradicionalment considerats romàntics, com la concepció del
poeta com a ésser inadaptat a les lleis comunes de la societat i, alhora, com
un vident.
Comentari: L’albatros, 57.
e) una nova poètica: la veritable funció de la poesia és la imaginació, concebuda no com
la capacitat d’inventar noms ficticis, sinó com la descoberta d’una
suprarrealitat que existeix al món.
Les formes
sensibles, múltiples en aparença, són de fet l’eco d’una realitat única. Només
la imaginació del poeta pot captar l’existència objectiva de relacions entre la
diversitat de les coses i els éssers. Les correspondències revelen el món com
una unitat “tenebrosa i profunda”.
Aquesta nova
poètica està basada en una concepció
molt novedosa de la coŀlaboració mútua entre els diversos sentits o sensacions
—l’anomenada sinestèsia— , i va posar les bases per a la radicalització
d’un aspecte que el romanticisme ja havia insinuat, és a dir, la relació estreta entre l’entitat verbal del
vers i l’eficàcia fonèticoconceptual de la seua musicalitat.
Enric, em situes en un context de manera molt clara. Aprofitaré el teu esquema per a l'estudi personal. Gràcies!
ResponEliminaMoltes gràcies, Enric. Tot el que estàs fent resulta impagable!
ResponElimina