Vernant va organitzar la narració de les històries principals de la mitologia grega per cicles. Concretament, L’origen de l’univers, Guerra dels déus i reialesa de Zeus, La guerra de Troia, Ulisses o l’aventura humana, Dionís a Tebes, Èdip a deshora i Perseu: la mort, la imatge. A més de contar els fets més importants de cada cicle mitològic, amb una gran fluïdesa, i d’explicar les característiques dels personatges respectius, Vernant proporciona de tant en tant observacions i reflexions que ajuden a comprendre la significació del mite més enllà de la peripècia narrativa, com ara sobre les figures d’Aquil·les —que obsessionava Vernant—, Dionís i Èdip. D’Aquil·les destaca que «la seva figura només pot ser tràgica: sense ser cap déu, Aquil·les no podria viure ni morir com el comú dels homes, com un simple mortal; però escapar de la condició ordinària de la humanitat no el converteix en un ésser diví, no té la immortalitat assegurada. El seu destí, que per a tots els guerrers i tots els grecs d’aquell temps té valor de model, continua fascinant-nos: desperta en nosaltres, com un eco, la consciència del que fa de l’existència humana, limitada, esquinçada, dividida, un drama on la llum i l’ombra, la joia i el dolor, la vida i la mort estan indissolublement barrejades. Exemplar, el destí d’Aquil·les porta el segell de l’ambigüitat. D’origen mig humà, mig diví, no pot pertànyer del tot ni a una banda ni a l’altra.»
Per això, Aquil·les «no pot gaudir del que l’existència a la llum del sol ofereix de més dolç als humans i alhora assegurar-se el privilegi de no estar-ne mai privat, de no morir. Gaudir de la vida, el bé més preciós de les criatures efímeres, bé únic i incomparable perquè és l’únic que, un cop es perd, no pot ser recuperat, és renunciar a l’esperit d’immortalitat. Voler-se immortal, és, en part, acceptar perdre la vida fins i tot abans d’haver-la viscut plenament». Aquil·les pot triar una vida llarga, que no deixarà cap traça a la terra, o una vida breu i la glòria per sempre. Tria aquesta última, una vida que trobarà el seu brillant acompliment en la «bella mort», en ple combat, en plena joventut. La força vital i la gràcia juvenil no coneixeran mai la decrepitud de la vellesa. «És com si —continua Vernant—, per brillar amb tot el seu esclat, la flama de la vida fos portada a un punt d’incandescència tal que es consumís al mateix instant en què s’il·lumina.»
Especialment interessants resulten les pàgines dedicades a Dionís, el déu més estrany de la mitologia grega. Vernant remarca que, a diferència d’Afrodita, que es pot dir que és la deessa de l’amor, o d’Atena, que és la deessa de la guerra i del saber, «Dionís no pot ser inclòs en cap casella». En el conjunt del panteó grec, «Dionís hi figura com un déu a part. És un déu errant, vagabund, un déu d’enlloc i d’arreu. Tot i que és vagabund, exigeix ser plenament reconegut per arreu on passa, i desitja tenir-hi el seu lloc de culte». Entre els déus grecs, Dionís «representa la figura de l’altre, del diferent, del desconcertant, de l’anòmic». El retorn de Dionís a casa, a Tebes, «topa amb la incomprensió general i suscita el drama per tal com, durant molt de temps, la ciutat ha estat incapaç d’establir un lligam sòlid entre la gent del país i l’estranger, entre els sedentaris i els viatgers, entre la seva voluntat de ser sempre els mateixos, de negar-se a canviar i, d’altra banda, el diferent, l’altre».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada