![]() |
| Josep Iborra, 2010 (F. Vera) |
Timete homo unius libri, afirmava sant Agustí o sant Tomàs, crec. No sé quina explicació en donava, però podria ser per alguna d'aquestes raons. Una, perquè l’home d’un únic llibre necessàriament serà una persona dogmàtica, intolerant i tot, ja que creu que en el seu llibre està tot el que cal saber, tota la veritat. Tots els altres no l'interessen. L'únic que poden fer és repetir-lo o contradir-lo. En qualsevol cas, no cal molestar-se a llegir-los; seria perdre el temps.
L'altra possibilitat: hi podríem veure un lector que, amb un sol llibre, el que s'ha triat, en té prou per a fer-se càrrec de totes les qüestions. L'ha llegit i rellegit tant, que se'l sap de memòria. Ha meditat tantes hores davant les seues planes, que està perfectament armat per a enfrontar-se a les idees dels altres. Pot argumentar amb facilitat, promptitud i precisió. Tant és així que resulta arriscat encarar-se amb ell.
En canvi, qui ha llegit molts llibres no ha pogut dedicar tant de temps a assimilar-los i a retenir-los en la seua memòria. S'ha entrenat amb una gran varietat d'idees, sovint contraposades, amb maneres diferents de veure les coses, però per això mateix s’ha de moure en un repertori dubtós d’opinions i la memòria, més carregada, és més fàcil que li falle. Això el pot afeblir i deixar-lo desconcertat o vacil·lant davant l'argument d'un contrincant seu. Sobretot, si aquest és l'home d'un sol llibre, que s'hi troba sòlidament instal·lat i sap bé el que sap. Cal, doncs, témer-lo, perquè o és un savi o un sectari.
Josep Iborra, Breviari d’un bizantí. Arola Editors.

