Des de la publicació de Descriure escriure (1987), Daniel Cassany ha mantingut una activitat incessant de reflexió i divulgació sobre els procediments per a escriure d’una manera efectiva, clara, precisa i coherent, més enllà del domini de l’ortografia i de la gramàtica normatives. Fruit de tot aquest treball han estat llibres com ara La cuina de l’escriptura, un manual de redacció que s’ha convertit en un best-seller tant en català com en castellà, o Esmolar l’eina. Guia de redacció per a professionals o, amb un enfocament més concret, Reparar l’escriptura, que proporciona als professors un conjunt de tècniques per corregir els escrits dels qui estan aprenent a escriure. No voldria oblidar els 44 exercicis per a un curs d’expressió escrita, que Daniel Cassany va elaborar conjuntament amb Marta Luna i Glòria Sanz, obra de caràcter eminentment pràctic, que tracta l’escriptura com una activitat lligada a les situacions més habituals de la comunicació —notes, avisos, cartes, instruccions, etc.
Laboratori lector. Per entendre la lectura és l’últim llibre que ha publicat Daniel Cassany i marca un canvi d’orientació en la seua obra. Ara no es tracta de com escriure, sinó de com llegir. Evidentment, les dues activitats estan estretament lligades i, des del punt de vista didàctic, s’ha convertit en un lloc comú afirmar que la millor manera d’aprendre a escriure és llegint. O, com propugnava l’antiga retòrica, imitant els qui millor han escrit: els grans autors, els clàssics. En tot cas, Cassany ha preferit enfocar l’activitat de la lectura separadament i independentment de l’escriptura, però aplicant-hi els mateixos procediments que en les seues obres anteriors. Amb Laboratori lector intenta contestar aquestes preguntes: què fem quan llegim? Com arribem a entendre un text, més enllà de la descodificació més o menys automàtica de les lletres de l’alfabet? Quins són els factors que hi entren en joc?
Daniel Cassany ha adoptat una forma peculiar en aquest llibre. Està organitzat en una sèrie de vint capítols que no se centren en l’exposició teòrica de les diferents estratègies que posem en pràctica per a entendre un text. En comptes de donar-ho tot mastegat, cada capítol proposa un exercici o experiment perquè el lector reflexione pel seu compte sobre el punt tractat. Al final de cada capítol, hi ha un solucionari.
Com en els llibres dedicats a ensenyar a escriure, Laboratori lector té un enfocament eminentment pràctic i a penes s’ocupa dels textos literaris. Els professionals de l’ensenyament hi trobaran una sèrie d’eines i d’exercicis concrets que els seran útils per millorar la capacitat lectora dels seus alumnes, com ara el paper de la mecànica ocular a l’hora de llegir, la importància d’adonar-se que un escrit és com un iceberg, de manera que les lletres escrites «són només la part visible del text. Així, un escrit comunica molta informació, però només en diu explícitament una part petita», el paper que hi juga l’anticipació, la lectura entre línies, la recerca i identificació de les idees principals, tenint en compte que sovint és més important preguntar-se qui diu això, on, quan i per què. Un punt en què Cassany insisteix molt per arribar a entendre correctament un text és la necessitat de copsar la intenció de l’autor, més encara quan «alguns autors amaguen el seu propòsit vertader, sobretot quan no és agradable o honest». Dedica també un dels capítols a llegir críticament, cosa que «implica comprendre la ideologia o el biaix d’un escrit». Saber llegir vol dir, també, adonar-se dels matisos o dels valors que s’associen en la selecció dels mots i expressions de l’escriptor. Alguns dels capítols estan dedicats a la lectura en internet. Cassany proposa diversos exercicis per facilitar la cerca d’informació en la xarxa, l’avaluació de la informació que hi podem trobar, les eines lingüístiques a l’abast, com traductors automàtics i diccionaris online, o la viquipèdia. Perquè no es diga, hi ha també un capítol dedicat a la literatura, centrat en uns exercicis a partir d’uns poemes, que és el que la majoria de la població identifica com a textos més rematadament literaris.
Ja sabem que les coses importants, com caminar, anar amb bicicleta o llegir, no es poden ensenyar: s’aprenen. Aprendre a llegir d’una manera vertaderament comprensiva és especialment dificil, perquè són molts els factors que hi intervenen, sempre que entenguem per llegir alguna cosa més que el desxiframent dels signes de l’alfabet. No és tan fàcil com aprendre a anar amb bicicleta. En aquest sentit, convé remarcar que l’objectiu d’aquest llibre de Daniel Cassany no és ensenyar a llegir, sinó proposar unes activitats per afavorir l’aprenentatge de la lectura comprensiva. Aquesta bateria d’activitats, a més, pot ajudar els professors a ser més conscients de les dificultats amb què s’enfronten alguns alumnes quan llegeixen un text.
Cassany tanca la sèrie de vint capítols amb un epíleg en què, amb una bona fe digna d’elogi, afirma que «en la nostra comunitat lletrada, som el que llegim. Els altres ens veuen i ens valoren en relació amb el que hem llegit».
(publicat en Blog de l'Escola de Llibreria)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada