Vista aèria de la plaça de les Glòries Valencianes
A València, la plaça de les Glòries Valencianes no existeix. Hi ha un pont amb aquest nom, el que travessa el vell riu des de la Gran Via de Ferran el Catòlic. És més conegut com a pont d’Ademús. Durant alguns anys va ser-ne el nom oficial. Després va recuperar el nom amb què va ser inaugurat l’any 1963: pont de les Glòries Valencianes. En el nomenclàtor de l’Eixample, aleshores, aquest nom era vacant. Estava destinat a una plaça, que no va quallar. Si Barcelona tenia la Gran Via de les Corts Catalanes i la plaça de les Glòries Catalanes, València havia de tenir una avinguda de les Corts Valencianes i una plaça de les Glòries Valencianes. El nostre anticatalanisme, tan nostrat, ho exigeix. I així ha estat: tenim l’avinguda i, si no la plaça, almenys tenim un pont.
A Barcelona, la plaça gairebé homònima és la intersecció dels tres llarguíssims vials que recorren l’Eixample de punta a punta: la Gran Via, alineada amb la quadrícula urbana, i les dues «diagonals», l’anomenada Diagonal i la Meridiana. En la idea de Cerdà, la plaça en qüestió havia de ser el nou centre de la ciutat. Si heu seguit el fil dels articles anteriors us serà fàcil endevinar quina havia de ser la plaça de les Glòries Valencianes: la intersecció de les dues Grans Vies. Ho diu, de passada, Manuel Sanchis Guarner en La ciutat de València.
Però hi havia un problema, sempre el problema. La intersecció es preveia justament on hi havia —on hi ha— les vies del tren. Com hem vist, el ferrocarril va arribar a València abans del primer pla d’Eixample de la ciutat. Els tres primers que es van redactar tenien el mateix obstacle. Què hi van fer? El de 1858, no res. Es va limitar a dibuixar el nou ring emmurallat, que el tren travessaria per on pogués. Déu proveirà!, devien pensar els redactors: