Voldria recomanar-vos dues publicacions que poden ser molt útils per a l’assignatura de literatura universal. La primera ha aparegut en l’extraordinari bloc De Troia a Ítaca, que ja vaig ressenyar ací fa temps (vegeu «De Troia a Ítaca», un bloc a tenir molt en compte). Es tracta de l’entrada Jacob i Ulisses, el Gènesi i l’Odissea, la pell de cabrit i la pell del xai, en què es compara un passatge del Gènesi, la benedicció de Jacob pel seu pare Isaac, amb un altre de l’Odissea: la història del ciclop, amb l’estratagema que permet Ulisses escapar finalment del monstre. Tots dos presenten uns paral·lelismes molt colpidors. En l’entrada del bloc es reprodueix complet el fragment del Gènesi en la traducció de Frederic Clascar i el de l’Odissea en la traducció en prosa de Joan Alberich, així com un fragment del llibre La violencia y lo sagrado de René Girard que els comenta tots dos. Aquests textos ens poden servir per lligar dos dels temes del primer bloc de la programació: 1.1. Els poemes homèrics: argument i característiques i 1.4. La Bíblia: llibres i repercussió literària.
L’altre text que us volia remarcar és Madame Bovary – Gustave Flaubert una ressenya sobre la novel·la de Flaubert, molt clara i sintètica, molt suggestiva també, de l’autora del bloc Devoradora De Libros.
Encara que no tinga res a veure amb la literatura universal, aprofite l’ocasió per recomanar-vos també l’entrada Competència lingüística vs competència comunicativa: la gramàtica a 1r de batxillerat (I) del bloc d’Antoni de la Torre La paraula vola, amb propostes molt valuoses perquè l’ensenyament de la gramàtica tinga algun sentit i no quede reduït a un mer procediment mecànic.
Salutacions, Enric,
ResponEliminaGràcies per l'esment al meu darrer post sobre gramàtica. Espere completar-lo amb un parell d'entrades més que il·lustren això que dius: dotar-la de sentit perquè no esdevinga pura mecànica. T'agraïsc també la inclusió de La Paraula Vola en el teu blogroll.
Gaudeix del descans, la lectura, la música i..., com no, l'escriptura.
Una abraçada.