dimecres, 21 d’agost del 2013

Més música: Janáček i Birtwistle

Després d’una setmana a Sardenya, he reprès les audicions de música al meu estudi. Ahir vaig sentir la gravació de la retransmissió radiofònica d’un concert de la Filharmònica de Viena dirigida per Harnoncourt, del 2004. El programa era totalment txec: la vuitena simfonia i el Te Deum de Dvořák, i la cantata The Eternal Gospel de Janáček, que se sol interpretar poc. Com Haydn, Janáček és un dels compositors a qui sempre retorne. M’agradaria escriure alguna cosa sobre ell, però em falten coneixements. L’únic que puc fer és remetre a les pàgines que li va dedicar Milan Kundera en Els testaments traïts

Mentrestant, m’hauria de llegir una monografia que tinc, en anglès, del director d'orquestra txec Jaroslav Vogel sobre aquest compositor i l’autobiografia de Max Brod, Une vie combative. És possible que continga alguna informació interessant. A més de Kafka, Brod es va esforçar per difondre altres artistes i escriptors txecs, entre els quals Janáček. L’autobiografia de Brod, que tinc pendent de fa temps, sembla d’entrada una lectura atractiva, però potser em decepcionarà. 

Anem al gra. Ací teniu The Eternal Gospel de Janáček:




També he sentit, per primera vegada, Nenia on the Death of Orpheus de Harrison Birtwistle ―sir Harrison Birtwistle—, que m’ha semblat una obra molt bella. Us la deixe dirigida per Pierre Boulez en la gravació de la retransmissió radiofònica del concert de 22 de maig de 1975 al Japó, a Yokohama, amb la BBC Symphony Orchestra i la mezzo-soprano Jan DeGaetani. A més de la peça de Birtwistle, Boulez hi va dirigir el Passacaglia de Webern i la suite completa de Dafnis i Cloe de Ravel:



Nota. No sé si Boulez va gravar alguna vegada en estudi Nenia de Birtwistle o si la gravació radiofònica del concert al Japó ha estat editada alguna vegada en disc. Boulez té aquests dos CDs dedicats íntegrament a obres de Birtwistle: 





I aquest altre amb obres de Birtwistle, Kurtág i Grisey:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada